Yabancı rakipler Çin uçuşlarını azalttıkça Çinli havayolları büyüyor
Havacılık sektöründe kayda değer bir değişimle, British Airways ve Avustralya’nın Qantas Airways gibi Batılı taşıyıcılar da dahil olmak üzere yabancı rakipler Çin’e yönelik hizmetlerini azaltırken, Çinli havayolu şirketleri uluslararası varlıklarını genişletiyor. Bu değişim, Çin’e yönelik zayıf seyahat talebi, artan maliyetler ve Rus hava sahasından kaçınılması nedeniyle daha uzun uçuş sürelerinin yaşandığı bir ortamda gerçekleşiyor.
British Airways kısa bir süre önce ticari nedenlerle Londra-Pekin uçuşlarını Ekim sonundan itibaren bir yıl süreyle askıya aldığını duyurdu. Bu karar, günde iki kez yapılan Londra-Hong Kong uçuşlarından birinin de aynı süreyle askıya alınmasının ardından geldi.
Bu arada, Çinli taşıyıcılar Rusya üzerinden uçarak Avrupa ve Kuzey Amerika’ya daha kısa rotalar tutabildiler, bu da onlara maliyet avantajı sağladı ve uluslararası pazardan daha büyük bir pay almalarına olanak tanıdı. Bu durum, Çin’de iç hatlarda yaşanan rekabetin bilet fiyatları ve karlılık üzerinde baskı yarattığı bir döneme denk geliyor.
Seyahat verileri firması OAG’nin kıdemli bir analisti, Çinli taşıyıcıların uluslararası muadillerine kıyasla %30’a kadar daha düşük maliyetlere sahip olabileceğine ve bunun da genişleme çabalarını desteklediğine dikkat çekti. Örneğin British Airways’in Pekin-Londra uçuşu, China Southern’in geçen yıl aynı güzergâhta başlattığı günlük uçuştan yaklaşık 2,5 saat daha uzun sürüyor.
British Airways Şanghay’a günlük uçuşlarına devam edecek ve Mayıs ayında China Southern ile ortak uçuşları yeniden başlattı. Virgin Atlantic ise uçuş sürelerinin uzaması nedeniyle Londra-Şanghay seferlerini Ekim ayı sonundan itibaren süresiz olarak durdurma kararı aldı. Hem British Airways hem de Virgin Atlantic’in değerli Londra Heathrow slotlarını potansiyel olarak daha karlı rotalara yeniden tahsis etmeleri bekleniyor.
Qantas, düşük talep ve yarı boş uçaklar nedeniyle Temmuz ayında Sidney-Şanghay uçuşlarını askıya alırken, Royal Brunei Havayolları Pekin uçuşlarını Ekim ayından itibaren askıya alma kararı için piyasa koşullarını suçladı. Cirium program verilerine göre, China Southern, China Eastern ve OTC:AIRYY dahil olmak üzere Çinli havayolları Temmuz 2019’a kıyasla Temmuz ayında uluslararası uçuşlarının %90’ını gerçekleştirirken, yabancı taşıyıcılar pandemi öncesi seviyelerinin yalnızca %60’ında kalarak bir gerilemeye işaret etti.
Meksika ve Çin arasındaki aktarmasız uçuşlar, Aeromexico’nun salgın sonrası hizmetlerine devam etmemesinin ardından artık yalnızca Çinli havayolları tarafından gerçekleştiriliyor. Lufthansa’nın CEO’su Carsten Spohr geçtiğimiz hafta grubun Asya pazarındaki zayıflığını Çinli taşıyıcıların kapasite fazlalığına bağladı.
Bazı yabancı havayolu şirketlerinin geri çekilmesine rağmen, Ortadoğulu taşıyıcılar Çin ile olan ilişkilerini artırdı. Emirates kapasitesini tamamen yeniledi, Kuwait Airways frekanslarını arttırdı ve Bahreyn’in Gulf Air’i Mayıs ayında iki Çin şehrine uçuşlara başladı.
Çin’in uluslararası trafiği, pandemi kısıtlamalarının 2023’ün başında kaldırılmasından bu yana artış gösteriyor, ancak ekonomik zorluklar ve yurt içi seyahate yönelme nedeniyle toparlanma diğer ülkelere kıyasla daha yavaş oldu. Temmuz ayında Çin’den 2019’un aynı ayına göre %23 daha az uçuş gerçekleşti.
Siyasi sorunlar da hava yolculuğunu etkiledi ve Hindistan ile Çin arasındaki yolcu uçuşları sınır anlaşmazlığı nedeniyle askıya alındı. Ayrıca, Çin ve Amerika Birleşik Devletleri arasındaki uçuşlar, ikili hava hizmetleri anlaşmasının 2020’de askıya alınmasının ardından 2019 seviyelerinin yaklaşık beşte biri seviyesinde. Karşılıklı uçuş izinleri artmış olsa da, ABD’li havayolları izin verilen 50 dönüş uçuşundan haftada sadece 35’ini gerçekleştirirken, Çinli taşıyıcılar haftada 49’a çıktı.
United Airlines, Çin’e yönelik seyahat talebinin önemli ölçüde azalmasını gerekçe göstererek geçtiğimiz ay kapasitesini Asya-Pasifik bölgesinin diğer kısımlarına kaydırdı. ABD’nin önde gelen havayolu şirketleri ve havacılık sendikaları, Pekin’in politikalarının ve Rus hava sahasını kullanmamanın getirdiği dezavantajın rekabete aykırı olduğunu savunarak ABD hükümetini Çinli taşıyıcıların daha fazla uçuşuna onay vermemeye çağırdı. Çin havacılık pazarının kontrolsüz büyümesinin daha fazla uçuşun Çinli taşıyıcılara bırakılmasına yol açabileceği uyarısında bulunuyorlar.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.